2013-08-18 – SBS 2013 – På vei til Skien

2013 – Super Brevet Scandinavia

Link til sidens innhold:

Super Brevet Scandinavia:
Etter å ha slikket sårene etter Kosovo-turen leste jeg høsten 2012 en artikkel i Aftenbladet om en ultra-syklist, Jens Glad Balchen fra Stavanger. Artikkelen beskrev blant annet kort hans deltakelse og fullførsel av Verdens hardeste ritt, Race Across America (RAAM). Jeg ble fyr og flamme og sa til May-Brit at denne mannen måtte jeg i kontakt med – også selvom jeg ikke kjente han fra før.

Januar 2013 besøkte jeg Jens for første gang. Siden da har det vært flere besøk hos hverandre, og ikke minst mange lange sykkelture sammen. Hos Jens har jeg fått gode råd/tips på mine mange spørsmål rundt ultra-sykling. Også har jeg blitt mer og mer kjent med sykkelmiljøet, også i Sverige og Danmark.

Snakken gikk ofte om RAAM. Jeg kunne ikke slippe tanken. Dermed tipset Jens meg om et ritt Skandinavia rundt; start i Danmark, gjennom Sverige og avslutning langs Sør-Norge. Totalt 1200 km som måtte tilbakelegges innen 90 timer, pauser og overnatting inkludert. Dette kunne være en liten test på det å sykle lange dagsetapper over flere dager.

Rittet ble arrangert i august 2013, men for å få delta måtte man fullføre fire såkalte Brevet-er på hhv. 200, 300, 400 og 600 km. Kvalifiseringene fullførte jeg våren 2013 og deltok i SBS august samme år. 86 ryttere deltok, hvorav 6 kvinner, og 72 fullførte innenfor 90 timer. Deltakerne kom fra 11 forskjellige land, deriblant Canada, Italia, Japan og USA.

90 deltakere fra 11 forskjellige land deltok i SBS 2013. Kun 6 syklister fra Norge deltok, hvor jeg var eneste representant fra Rogaland.

For få å delta i SBS har jeg måtte gjennomføre 4 kvalifiseringsture på henholdsvis 200, 300, 400 og 600 km. Siste kvalifisering ble gjennomført 1/6 og 2/6 2013.

Turen ble fordelt på 4 dagsetapper:

1. Etappe:
Fra Sæby i Jylland til Århus, seile fra Århus til Sjællands Odde, krysse Sjælland, seile fra Helsingør til Helsingborg og sykle videre til dagens endestasjon på Hostel Mellbystrand. Etappelengde 327 km.

Fra Sæby til Århus havn, ca. 170 km hadde vi vinden mot oss hele veien. Det tok godt på kreftene. Jeg slo følge med Reidar fra Kristiansand helt fra start, og sammen la vi oss i front for å dele opp en kjempe stor gruppe til flere små. Vi var med førstegruppen fram til Mariager (ca. 100 km), hvoretter vi to roet ned tempoet. Ca. 10 km etter Mariager fikk vi selskap av Sture, som både Reidar og jeg hadde syklet 600 km kvalifisering med. Trekløveret fortsatte samlet til ferjeleiet i Århus.

På overfarten til Sjælland ble det spist godt. Det ble i tillegg tid til en mikrolur som gjorde godt.

På Sjælland ville Reidar og Sture finne en gruppe å sykle med, mens jeg ville race litt fra meg. Syklet fram til flere grupper underveis, men fortsatte videre til neste osv.Ca. 40 km fra Helsingør fikk jeg selskap av tyske Peter Meisel, og sammen med han kjørte vi veldig hardt resten av veien til ferjeleiet i Helsingør.

Fra Helsingborg til overnattingstedet i Mellbystrand syklet vi sammen med en mindre gruppe hovedsakelig i regnvær meste av veien. Den siste timen før ankomst var vi godt kalde alle sammen. Vel framme var det godt å få seg en varm dusj og godt med mat. Vi var 4-5 som delte hytte, og kort tid etter maten var det godnatt fra alle.

2. Etappe:
Fra Hostel Mellbystrand til Uddevalla. Etappelengde 309 km.

Det ble lite søvn på meg. Plagene mine holdt meg våken meste av tiden, så da vi skulle opp og igang igjen, var jeg ganske tom der jeg satt ved frokostbordet. Peter og jeg avtalte å dra i lag. Dagen før hadde vi syklet godt i lag, og ville gjerne gjenta det.

Været var ufysent. Regnet sto ned i stenger og lysten til å sykle var ikke stor. Vi kom oss avgårde og sammen med oss hadde vi en tredje person, som jeg ikke husker navnet på. Etterhvert som vi ble varme økte vi farten. Tredje mannen takket for seg og Peter og jeg dro i vei. Etter en time eller to slet jeg veldig med akillessen på begge føtter. Hadde hatt store problemer med dem ca. tre uker før start av SBS, og nå var det galt igjen. Jeg prøvde å holde trykket oppe, men greide det ikke. Da oppfordret jeg Peter å fortsette med det gode tempoet og se om han lenger framme fant andre å sykle med.

De neste mange timer syklet jeg alene. Av og til med god fart og andre ganger stille og rolig. Ved en av kontrollpostene, ved en Mc Donald restaurant, greide jeg å navigere feil. Slet med å finne rette veien ganske lenge og fikk syklet en del km før jeg igjen kom på rett kurs. Da jeg endelig fant rette rute hadde det gått knapp to timer. Jeg slo meg sammen med en kar fra Italia, som hadde drevet med ultra sykling i mange mange år. Syklet lenge sammen med han til vi traff tre andre karer. En av disse tre var i samme gruppen som jeg og skulle overnatte i Uddevalla som jeg.

Et par mil før ankomst til Uddevalla skilte vi lag, og karen som var i samme gruppe som jeg dro mot Uddevalla. Her kjørte vi hardt. Vi var både sultne og hadde veldig lyst på en god varm dusj, så da var det bare å kjøre på.

Vi ankom hotellet ved 22-tiden, tror jeg det var. En kjapp dusj og skifte og så middag. Det gjorde godt. Reidar og jeg delte værelse denne dagen også. Han hadde vært bekymret for meg, på lik linje med andre, fordi jeg hadde brukt så lang tid på dagens etappe. Godt at noen tenker på en hehehe :).

Nå var det godnatt. Neste dags etappemål var Skien i Norge. En etappe på 337 km. Her ville vi få en god del høydemeter, så nå gjaldt det om å få sovet og ha litt krefter i benene til morgendagens økt.

3. Etappe:
Fra Uddevalla til Skien i Norge. Etappelengde 337 km.
Ca. 14 km før ankomst til Skien sto journalist Ludvig Lorentzen og fotograf Anders Minge fra Stavanger Aftenblad. De skulle følge oss resten av veien til mål i Kristiansand og skrive en artikkel om turen. Veldig kjekt 🙂

4. Etappe:
Fra Skien til mål i Kristiansand. Etappelengde 231 km.

Summa Summarum
Etter turen var jeg i tvil om det var ekstremsykling jeg skal fortsette med. Hadde mye smerter på hele turen, og det koster krefter å distansere seg fra det. Men det gikk bra. Følelsen av å seire over seg selv kilometer eller kilometer, dag etter dag virker som et dop for meg. Må bare ha det …. !!!

Derfor har jeg kommet fram til at dette skal jeg fortsette. Nye utfordringer skal tas, nye mål er satt, store mål, og delmål er bestemt for de neste par år. Planene er klare, da gjelder det bare om å legge strategi og jobbe med kropp og hode og ikke mot. Da går det meste :o)

Bilder fra turen:

START BILDEKARUSELL VED Å ENKELT-KLIKKE PÅ ET AV BILDENE – (UNDER HVERT BILDE I KARUSELLEN FINNER DERE BESKRIVENDE TEKST)