Ankommet Paris

2014 – Haderslev-Paris

Link til sidens innhold:

Haderslev-Paris:
I fjor høst ble jeg av Lasse Olesen fra ARD Nordjylland (ARD = Audax Randonneurs Danemark) invitert til å sykle fra Haderslev i Sørjylland til Paris, med start mandag 21/7 sent på kvelden og målgang fredag 25/7 på ettermiddagen . Jeg slo til med en gang.

Distansen var beregnet til ca. 1150 km. Herav skulle de første 1000 km være en 1000 km Brevet, som skulle sikre mulighet for tidlig påmelding til det 1200 km lange rittet Paris-Brest-Paris. PBP avholdes hvert fjerde år. 1000 km Brevet skulle sykles i tre etapper; 433, 300 og 300 km og vi skulle alle selv navigere oss fram ved hjelp av GPS og/eller kart. Tidsfris for Brevet var 75 timer, inkl. pauser og soving. Siste etappen til Paris var på 120 km – altså en kort tur.

Løype og overnatting var arrangert av den danske sykkelreisearrangør Dini Tour (DT). Som Randonneur må man navigere selv etter ruten man får tildelt. Sykler man mange sammen er det også mange gps-er som viser vei. Et lite problem der kan oppstå når disse gps-er er innstillet ulikt, slik at gps-en foreslår ulike retninger. Dette skjedde jo for oss, og medførte at vi ved flere anledninger navigerte litt feil og derved fikk lov å sykle noe lenger enn beregnet.
DT hadde en bil med to personer som var med på ruten vår. Det var det trivelige ekteparet Vibeke Duus Bertelsen & Morten Duus, som av og til traff oss på ruten for å se om vi hadde hva vi trengte av forsyninger.
DT hadde i tillegg en egen med syklister som skulle sykle til Paris og ankomme samme tidspunkt som oss. De skulle sykle mer ”normale” dagsdistanser og startet derfor noen dager før oss andre. Det ble det ordnet slik at vi Randonneurs sammen med DT sine ryttere skulle sykle sammen på den siste etappen, og entre Paris som en stor gruppe.
Litt stressende å sykle i Paris sentrum blant all trafikken, men stort var det. Mega stort ble det, for meg i hvert fall, da vi samlet syklet opp av Champs-Élysées og rundt Triumfbuen før vi kom fram til målet langs elven Seinen.
Tilbake til toppen

1. etappe: Haderslev – Bramsche (Tyskland)
Vi var 21 Randonneurs som mandag kl. 21 dro fra Haderslev. Allerede etter få km delte gruppen seg opp i flere mindre. Jeg stakk av sammen med hurtiggruppen. Det ble kjørt ganske godt fra start og helt til vi ved 05 tiden var framme ved første ferjeleie; ferjeovergangen Glückstadt-Wischhafen over elven Elben. Her var vår første mulighet for å fylle vann på flaskene våre. Dvs. vi hadde syklet med kun to flasker hver helt siden kl. 21 kvelden før! Hele veien hit var det ingen plass i det hele tatt det var mulig å bunkre vann. Utrolig nok.
Mat hadde vi ikke heller hatt mulighet for å bunkre. Først kl. 08 var det mulig for oss å finne en butikk/baker som hadde åpent. Tror bakeren satte ny salgsrekord på kortest tid den dagen. Videre på turen avtok intensiteten noe, da alle var merket av de mange timer uten tilstrekkelig med næring.
Ved 11-tiden traff vi på Dini Tour supportbilen med Vibeke og Morten, som disket opp med ekstra frokost, kaffe og annen god drikke. Godt å fylle opp lagrene.
Resten av dagen syklet vi med variert intensitet og hadde opp til flere drikke-/spisepauser. Tror alle var glade da vi ved 18 tiden kom fram til hotellet i Bramsche.
Tilbake til toppen

2. etappe: Bramsche – Maastricht (Belgia)
Start kl. 06. I dag startet jeg også sammen med hurtiggruppen. Ved første kontrollpost, etter 100 km, bestemte jeg meg for heller å ta det helt med ro slik at jeg fikk mulighet for å se meg omkring, ta en kaffe av og til og fotografere. Rett og slett nyte turen. Jeg slo meg sammen med John Andersen fra Hjørring, og sammen trillet vi av sted i det fine været. Vi snakket mye og hygget oss veldig. Tror nok han var noe overrasket over hvor mye fotografering det egentlig ble til hehe .
Her ble det til en del feilnavigering på oss. Det tok vi som en ekstra opplevelse, og de ekstra km-ene er jo ekstra ”penge” i banken.
Ca. 25 km før ankomst til hotellet ble vi enige om å stikke inn på en pub for å slukke tørsten med en cola. Ikke ofte jeg hører om folk som er på tur/ritt og som går på pub. Men det gjorde altså vi.
De siste 25 km sto jeg opp hele veien, bortsett fra noen få hundre meter. Rumpa mi hadde det best med det. John og jeg var sist framme ved hotellet den dagen.
Tilbake til toppen

3. etappe: Maastricht – Soissons (Frankrike)
Start kl. 06. Siste lange etappe på turen. Vi startet i stor flokk, men snart var flokken spredt i flere små grupper. Denne gangen var det navigeringen som var årsaken. Noen ville den vei, mens andre ville en annen eller helt tredje. Jeg slo følge med John igjen i dag og vi fikk følge av Helge Wind.
Magen min drillet meg den dagen. Ved 08.30 tiden fant vi en kafé som nettopp hadde åpnet. Der fikk jeg orden på sakene og vi fikk oss litt kaffe, brus og en god prat. De to foregående etapper hadde vært relativ flate. I dag skulle vi møte litt motbakke i terrenget. Kjekt med litt utfordringer.
Turen gjennom Belgia var fantastisk flott. Som de foregående dager hadde vi fint vær med sol, varme og vind i ryggen det meste av tiden. Når ikke vi syklet gjennom større byer var vi ute på landeveiene og de små landsbyer. Fantastisk smukke omgivelser. I dag også ble det til en del fotografering. Tempoet var ikke høyt. John slet veldig med matinntaket og fikk rett og slett for lite næring. Slik hadde det vært såpass lenge, at han slet med å få mat i seg på resten av turen den dagen. Ved første kontrollpost, ved ca. 100 km, så man det tydelig på han. Vi tilpasset tempoet og så tok vi den tid det nå måtte ta.
Magen min drillet fortsatt, så jeg måtte ha et par nødstopp underveis. Når det skjedde sendte Helge John videre for at vi så skulle hente han inn når jeg var fit for fight igjen. Det ga Helge og meg noen goe knallharde økter hvor vi syklet hardt for å hente inn John. Lengste tiden vi brukte var 20 min. men skikkelig trykk i pedalene. Jeg misstenker han John for å gasse litt ekstra på, slik at Helge og jeg skulle få jobbe litt ekstra hehe …
Denne etappen her kom vi også sist fram til hotellet. Men hva gjør det – vi ble jo rike på opplevelser.

4. etappe: Soissons – Paris
Start kl. 09. I dag skal siste etappe sykles. Turens korteste etappe på kun 120 km. Føles som en liten svipptur for alle oss Randonneurs. I dag går turen til Paris sammen med DT sine syklister, som har syklet en helt annen rute enn oss. Vi deles opp i tre grupper, etter snitthastighet som skal sykles i gruppene. Den raskeste gruppen skal sykle med 27 i snitt. Vi snupper den.
De første 56 km er delvis kupert terreng. Dini syklistene som ligger forrest i gruppen sykler hardt i bakkene. Vi som har syklet lange etapper kjenner det i lårene til å starte med. Men etter hvert gjør det ingenting. Vi er jo tross alt vant til å jobbe både godt og lang tid om gangen, så derfor ingen ko på isen.
Etter 56 km stopper vi opp for å få oss litt å spise. Her har DT arrangert noe av en overraskelse i form av lunsj under åpen himmel. Mye god mat og drikke og høyt humør. Kanon kjekt. Da ”tanken” er fylt opp er det videre igjen på siste økt inn til Paris. Spenningen stiger.
Etter ca. 90 km kom vi til elven/kanalen ”canal de l’Ourcq” (tror det er rette navnet) som vi syklet langs hele veien inn til Paris. Fantastisk smukke omgivelser. Litt av et skue for folk flest å se så mange syklister sno seg som en lang slange langs kanalen.
I Paris skulle vi prøve å sykle tre i hver rad. Ikke lett når trafikken var så tett. Vi skulle hele veien prøve ikke å bry oss om trafikken, og kun konsentrere oss om å holde sammen i en flokk hele veien. Det gikk noenlunde greit. Litt stress, men hva gjør det. Her var vi midt i Paris, syklet opp av Champs-Élysées og rundet Triumfbuen i det fantastiske flotte været. Helt utrolig opplevelse og minne for livet.
Vår tur sluttet ved elven Seinen. Her var det både mat og drikke å få. Jeg fikk meg et par øl, og de gikk rett i hodet på meg. Herlig fornemmelse. Dette hadde jeg fortjent.
Mange håndtrykk og ”takk for turen” ble gitt til mine gode sykkelvenner. Fantastiske mennesker jeg hadde blitt kjent med på turen.
Det ble også til et par invitasjoner til å sykle Brevet i Danmark neste år. Kommer til å dra dit. Også mulighet for at noen stykker kommer her til Stavanger og sykler enten 400 eller 600 km med oss til neste år. Time will show.

Bilder fra turen

Start Bildekarusell ved å enkelt-klikke på et av bildene – (Under hvert bilde i karusellen finner dere beskrivende tekst)