2014-06-09 Flèche Nordique.

2014 – Flèche Nordique

Link til sidens innhold:

Flèche Nordique:
Er et 24 timers ritt som har mål i Skövde i Sverige. Man velger selv startsted, for eksempel Danmark, Sverige eller Norge, og legger opp til en rute man mener man klarer å sykle i løpet av 24 timer. Minste distanse er 360 km. På ruten må man peke ut kontrollsteder/-poster hvor man får stempel og skrevet ankomsttid. Rute og kontrollsteder godkjennes på forhånd av arrangørene.

Vi opprettet ”Agder Langtråkke Lag” som består av Bjørn Olav, Reidar, Sture og meg. Dessverre måtte Sture melde avbud pga. sykdom, så da var vi kun tre som startet opp lørdag 7/6 kl. 10 på Brokelandsheia ved Risør. Ruten vi hadde planlagt og fått godkjent var på ca. 385 km.

Til Sverige:
Vi hadde fantastisk flott vær så å si hele veien til Skövde. Kun avbrutt av et voldsomt regnutbrudd på vei mot Sandefjord. I Sandefjord tok vi båten til Strömstad. Her brukte vi en hel time på å få bunkret opp med drikke etc. Vi regnet med det ville bli minimalt med åpne butikker på ruten de første maaaange km. Det stemte også. Første sted vi fikk anledning til å supplere opp var i Vänersborg, hvor vi også hadde en kontrollpost vi skulle innenom. Vi ankom stedet litt før kl. 04.

Vi fikk oss litt mat og drikke og slappet av en liten halvtime før vi dro videre mot siste kontrollpost som var i Skara, ca. 25 km fra Skövde.

Videre fra Skare mot Skövde regnet vi med vi hadde god tid. Det ville vi også hatt dersom vinden ikke hatte vært mot oss og vi ikke hadde hatt så kupert terreng som vi fikk. Da vi kom til Skövde feilnavigerte vi litt og syklet ned i bunden av byen. Vi skulle egentlig ha svingt av hovedveien lenge før det, og derved unngått å skulle sykle opp av en mega lang bakke opp til hotellet.

Nede i bunden av Skövde så jeg hotellet for første gang, og ble veldig overrasket over hvor langt oppe og borte det lå. Vi hadde kun knapp 15 min. på oss til å nå dit, og med mange km i benene, ca. 17 kg tung sykkel m/oppakning og dårlige bakke-egenskaper så jeg ikke så lyst på dette. Jeg ble veldig forbannet på meg selv, for tenk om vi kom opp dit 1 minutt over kl. 10, ja så ville vi ikke ha klart kravet om å komme innenfor fristen på 24 timer.

Vi jobbet alle tre som gale. Bjørn Olav og Reidar måtte vente litt på meg, for alle tre måtte i mål samtidig. De siste par hundre meter var tøffe. Der måtte vi gi gass i en 12% stigning. Vanskelig når der ikke er flere safter i lårene haha 🙂

Vi kom i mål kl. 09:59, altså et minutt før tidsfristen løp ut. Hvor en lettelse. Det viste seg i etterkant at arrangørene var litt runde i kantene og at det ville vært ok om vi var inne opp til en halv time senere enn kravet tilsa. Uansett, så klarte vi det innenfor tidsrammen. Fett 🙂
Tilbake til toppen

Til Danmark:
Etter en super god middag og premieutdeling dro vi med toget til Göteborg. Her skulle vi overnatte. Mandag morgen, dagen etter, tok vi båten til Frederikshavn. Vi hadde nå hele dagen på oss til Norges-båten gikk fra Hirtshals kl. 20.45. Været var fint så vi syklet til Skagen og Grenen. I Skagen koste vi oss med kaffe, kake, is, pannekake, brus og fikk fylt lagrene opp igjen.

Ut på ettermiddagen satte vi kursen mot Hirtshals. På vei dit stakk vi innenom Tverstad for å besøke min fetter Kim og hans kone Hannelin. Veldig kjekt å treffe dem igjen. Etter en liten rundvisning i Galleri Tornby bar det videre til Hirtshals.

Om bord på båten var vi etterhånden godt trøtte. Vi så fram til å komme hjem nå. Da vi ville ankomme Kristiansand veldig seint ble jeg invitert til å overnatte hos Reidar og han koneLinda, hvilket jeg takket ja til. Framme i Kristiansand sto Linda og tok imot oss alle. Herlig å kunne sette seg rett i bilen og ikke skulle sykle den siste biten hjem så seint. Hva skulle vi gjort uten deg, Linda 😉

Jeg var hjemme igjen på Ålgård tirsdag ettermiddag. Tok meg noen dager fri fra syklingen så kroppen kunne hente seg inn igjen. Det gjorde godt.
Tilbake til toppen

Bilder fra turen:

Start Bildekarusell ved å enkelt-klikke på et av bildene – (Under hvert bilde i karusellen finner dere beskrivende tekst)